Obrazek użytkownika cytrynek

Pierwsza gra w Scratch

Treść: 

Na pierwszej lekcji młodzi ludzie poznają podstawy środowiska Scratch. Niezbędne jest utworzenie konta na stronie www.scratch.mit.edu.

Na zajęciach pracujemy w wersji Webowej (przeglądarkowej) Scratch-a. Jest także możliwość pracy z aplikacją Desktopową (bez konieczności posiadania internetu – poniżej znajduje się odnośnik do tej wersji).

Po założeniu konta i zalogowaniu się do portalu należy kliknąć w górnym menu na nasz login i wybrać pozycję „moje rzeczy”. To tam będziemy tworzyć projekty.

Jeżeli mają państwo wersję anglojęzyczną portalu to u dołu znajduje się przełącznik językowy (trzeba wybrać język polski).

Na pierwszych zajęciach zajmiemy się utworzeniem prostej aplikacji pod nazwą „Nurek”.

Odnośnik do aplikacji: GRA NUREK

 

 

Można pobrać plik pdf ze wszystkimi blokami jakie należy utworzyć w grze.

Można też zajrzeć do kodu gry aby docelowo ją sobie skopiować lub się na niej wzorować (najlepiej samemu podglądać i tworzyć na innej zakładce/oknie przeglądarki)

 Generalnie aplikacja tworzona w Scratch-u polega na umiejscawianiu odpowiednich bloków w sekcji skrypty przy tzw. duszkach czyli elementach składowych naszej gry (np.: postać, którą sterujemy w grze).

Podczas pierwszych zajęć młodzi adepci programowania zapoznają się z tematyką związaną z projektowaniem samej aplikacji. Po pierwszej lekcji potrafią już sami sterować przy pomocy myszy bądź klawiatury wybraną postacią. Potrafią stworzyć animację ruchu.

Na drugiej i kolejnych lekcjach zapoznają się z pojęciami: zmienna, pętla, warunek. W zasadzie wbrew pozorom zazwyczaj jest tak, że sami dochodzą do wielu aspektów mechaniki aplikacji i zmieniają założony projekt o swoje pomysły co jest bardzo inspirujące. Nauczyciel potrzebny jest w momencie pytań typu: „a jak zrobić to …?” , „a czy jest inny sposób na to …?”. Podczas kontroli wytworzonych prac nauczyciel także pokazuje jak osiągnąć wybrany cel oraz motywuje młodego człowieka. Motywacja jest bardzo istotnym elementem. Bardzo łatwo się zniechęcić do każdej czynności dlatego pomimo że: „to tylko zabawa” należy dbać o to aby młody człowiek zbytnio się nie nudził i nie trudził.

To tyle jeśli chodzi o wprowadzenie do Scratch-a.

Jeśli mają Państwo jakieś pytania zapraszam do pisania na oficjalny profilu Wiosna w Piątce na profilu Facebooka lub przez e-mail:([at] to @, a [dot] to kropka) mwojciechowski[at]zsp5kozuchow[dot]pl

 

DODATKI

Gra nurek w formacie PDF 

Aplikacja Scrach do ściągnięcia i zainstalowania https://scratch.mit.edu/scratch_1.4/