Obrazek użytkownika cytrynek

Wprowadzenie do programowania dla dzieci

Treść: 

W ramach akcji Wiosna w Piątce zaczęliśmy przeprowadzać szereg inicjatyw dla mieszkańców naszego miasta. Narodził się też pomysł, czy nie wspomóc systemu edukacji informatycznej na tym najniższym szczeblu - szkół podstawowych. W ten oto sposób powstały zajęcia z programowania dla dzieci i młodzieży.

Wielu rodziców zadaje sobie pytanie odnośnie tego „Czy moje dziecko poradzi sobie z programowaniem? Przecież jest jeszcze zbyt małe aby podjąć się tak ciężkiego wyzwania.”

Z jednej strony zrozumiała jest obawa rodziców, z drugiej jednak staramy się rozwiać wątpliwości gdyż programowanie na etapie szkoły jest możliwe a wręcz wskazane.

 

Dobrym przykładem uzasadniającym programowanie w wieku szkolnym jest nauka gry na skrzypcach czy też innym instrumencie. Do niedawna rodzic jeżeli chciał aby dziecko rozwijało się w sposób zrównoważony wysyłał je na lekcje muzyki, które dawały dziecku stosowny warsztat umiejętności i samodyscypliny nie tylko na polu edukacji muzycznej ale i szerzej – zazwyczaj przekazując je na inne przedmioty.

Podobna sytuacja jest w przypadku programowania. Dzieci z początku poznają podstawowe pojęcia i nabywają umiejętności zakresu programowania w specjalnie przystosowanym do tego środowisku.

Uczymy programowania w oparciu o własne doświadczenia. Jako nauczyciele z wieloletnią praktyką wiemy jak wykorzystać potencjał drzemiący w młodych ludziach.

Umiejętność programowania polega na rozwiązywaniu problemów. Należy utworzyć pewien schemat postępowania (algorytm) aby osiągnąć założony cel.

 

Zajęcia z programowania dla dzieci

 

Co najważniejsze opieramy się na rozwiązaniach darmowych i otwartych, tak aby nasi uczniowie mogli się w pełni, legalnie rozwijać.

Początkowo na zajęciach dzieci programują w środowisku Scratch. Który jest świetnym i prostym narzędziem do tworzenia prostych ale także i skomplikowanych aplikacji.

Kolejnym etapem jest programowanie w środowisku Baltie, które wprowadza młodego programistę w świat magii.

Trzecią odsłoną jest programowanie w środowisku Superpowers, gdzie młodzi ludzie (w wieku 12-15 lat) tworzą gry w oparciu o środowisko graficzne i tekstowe. Jest to kolejny etap, w którym młoda osoba ma możliwość tworzenia aplikacji 2D i 3D w oparciu o język HTML5 i TypeScript.

Planujemy też od przyszłego roku wprowadzić cykl zajęć z robotyki dla dzieci w oparciu o LEGO Mindstorms.

 

Więcej na temat naszych zajęć pojawiać się będzie sukcesywnie w dziale: www.zsp5kozuchow.pl/scratch

 

Przydatne linki:

Środowisko Scratch: https://scratch.mit.edu/

Środowisko Baltie: http://www.baltie.pl/pl/

Środowisko SuperPowers: http://superpowers-html5.com/index.en.html

Prosty test umiejętności programowania (podobny do Scratch) https://blockly-games.appspot.com/maze?lang=pl&level=1&skin=1

Konkurs programowania w Scratch: http://www.sp71.wroc.pl/programowanie/konkurs_Wroclaw_Europejska_Stolica_Kultury.pdf

Konkurs Baltie: http://www.tib.sk/pl/

Książka do SuperPowers: http://docs.superpowers-html5.com/en/getting-started/about-superpowers